تجهیزات پزشکی لازم در هر خانه
تجهیزات پزشکی لازم در هر خانه

تجهیزات پزشکی خانگی چیست؟

تجهیرات پزشکی خانگی

دایره تجهیزات پزشکی به قدری وسیع است که علاوه بر کاربرد های تخصصی، در مواردی حتی در منازل یا محیط کار نیز کاربرد فراوان دارند. در اصطلاح به چنین محصولاتی تجهیزات پزشکی خانگی گفته می شود. همه‌ی افراد باید به صورت روزانه یا حداقل به صورت هفتگی بر سلامتی خود نظارت داشته باشند. این کار ممکن است با وجود مشغله‌های کاری برای همه امکان پذیر نباشد. اما علم پزشکی پیشرفت کرده است و شما می‌توانید برای بررسی وضعیت سلامتی خود چندین دستگاه پزشکی را در خانه داشته باشید.
این تجهیزات کاربردهای مختلفی دارند و می‌توانند برای رصد و پایش سلامت، تشخیص و درمان برخی از بیماری‌ها، تسکین درد و احتیاجات دیگر به کار روند. با استفاده از تجهیزات پزشکی خانگی، شما می‌توانید به راحتی و با اطمینان بیشتر، به سلامت خود نظارت کنید و در صورت نیاز به درمان دسترسی سریع‌تری داشته باشید. این تجهیزات شامل موارد و تجهیزات مختلفی از جمله ویلچر، تخت بیمار، واکر، فشارسنج، تب سنج و … میشود. در دسترس بودن و طراحی ساده از مهمترین ویژگی های این دستگاه ها است تا در هر زمان و به راحتی قابل تهیه و مصرف باشند.
در این مقاله چند نمونه از پرطرفدارترین تجهیزات پزشکی خانگی را به شما معرفی می‌کنیم, با کایاژ همراه باشید.

انواع تجهیرات پزشکی خانگی

فشارسنج

فشارسنج

اگر از فشار خون بالا یا پایین رنج می‌برید، با استفاده از دستگاه اندازه گیری فشار خون می‌توانید از مراجعه‌ی روزمره به درمانگاه جلوگیری کنید. پیشنهاد می‌شود از مقادیر فشار خون اندازه گیری شده خود یک لیست تهیه کنید و عددهای فشار خون ثبت شده را به طور مرتب به پزشک خود نشان دهید. دستگاه‌ فشارسنج برای نظارت بر اثرگذاری داروهای تجویز شده نیز کمک کننده هستند. توصیه می‌شود فشار خون را هر روز در یک زمان مشخص اندازه بگیرید.

انواع فشارسنج های در قابل استفاده در خانه عبارت اند از:
فشارسنج جیوه ای: این دستگاه فشار خون دقیق ترین و اولین دستگاه برای سنجش فشارخون است و از قدیم مورد استفاده قرار میگرفت. در این دستگاه ستونی وجود دارد که حاوی جیوه است که هنگام اندازه گیری فشار خون فرد تغییر می کند.

فشار سنج عقربه ای: این مدل از فشارسنج ها پر مصرف ترین و متداول ترین دستگاه سنجش فشار خون است. فشارسنج عقربه ای یک کیسه باد دارد که توسط یک تلمبه پر می شود تا جایی که با وارد آوردن فشار بر روی شریان ها آن ها را می بندد. فشار هوا در این دستگاه فنردار، باعث حرکت عقربه روی صفحه می شود ودر نتیجه فشار خون را نشان می دهد. 

فشار سنج دیجیتالی : یکی از جدیدترین انواع فشارسنج می باشد که استفاده از آن نسبت به سایر فشار سنج ها بآسان است. فشارسنج دیجیتالی دارای یک مانیتور و یک کیسه باد است و فشار خون را به شکل دیجیتالی در زمان کوتاه و دقت بالا محاسبه می کند.

دستگاه تست قند خون

تست قند خون

دستگاه تست قند خون که به عنوان دستگاه اندازه گیری گلوکز یا گلوکومتر نیز نام گذاری شده است برای اندازه گیری قند خون در خانه استفاده می شود. این دستگاه در بین عموم مردم شناخته شده است و امروزه در دنیای مدرن و دنیای پزشکی کارایی بسیار زیادی برای نشان دادن غلظت گلوکز خون در بیماران دیابتی دارد. دستگاه تست قند خون اغلب توسط بیماران دیابتی برای نظارت بر سطح گلوکز خون به منظور حفظ سلامتی استفاده می شود. 

تب سنج

تب سنج

تب سنج یا همان دماسنج وسیله ای است که برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می شود. درجه حرارت بدن افراد نشان می دهد که آیا تب دارند یا خیر. این تب می تواند در تشخیص سایر بیماری ها نیز مفید باشد. شما میتوانید به سادگی و با لمس کردن پیشانی یک فرد، درجه حرارت او را تشخیص دهید. اگر مطمئن نیستید می توانید دمای آنها را با تب سنج اندازه گیری کنید. انواع تب سنج بسیار گسترده است، اما همه آن ها برای شما مناسب نیستند، لذا باید در انتخاب تب سنج دقت کافی داشته باشید.

پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر یا دستگاه سنجش اکسیژن خون یک دستگاه دیجیتال با حساسیت و دقت بالا در اندازه گیری بوده که با بهره گیری از یک روش غیر تهاجمی اقدام به سنجش میزان اکسیژن اشباع خون می‌نماید. غیر تهاجمی بودن پالس اکسیمتر بدین معناست که این دستگاه برای سنجش نیاز به سوراخ نمودن و ارتباط مستقیم با خون فرد ندارد. این دستگاه بسیار کوچک بوده و قابلیت اندازه گیری ضربان قلب، میزان اکسیژن اشباع و میزان خون رسانی را دارا می‌باشد. (سطح اکسیژن خون شما، میزان اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز خون شما است.)

ترازو

ترازو خانگی

یکی از فاکتورهای مهم سلامتی، داشتن وزن مناسب میباشد. ترازوی خانگی کمک می‌کند که همیشه وزن خود را کنترل کرد و از تغیرات خود آن مطلع شوید. تصور نکنید که فقط افرادی که وزن خود را کنترل می‌کنند یا رژیم غذایی خاصی برای لاغری یا چاقی را دنبال می‌کنند، باید در خانه ترازو داشته باشند. داشتن ترازو به عنوان یکی از تجهیزات پزشکی لازم در منزل، بسیار مفید است. اگر از تغییرات وزن خود آگاه نباشید، ممکن است نتوانید مسائل اساسی در مورد سلامتی تان را تشخیص دهید. افزایش ناگهانی وزن می تواند بیانگر فشار خون، دیابت، عدم تعادل هورمونی، متابولیسم نامنظم چربی و دیگر بیماری‌ها باشد. بنابراین لازم است وزن خود را در فواصل منظم اندازه بگیرید.

بخور گرم و سرد

بخور سرد و گرم

دستگاه بخور، یکی از پر استفاده ترین و مفید ترین تجهیزات پزشکی خانگی است که امروزه استفاده از آن برای همگان واجب است. استشمام هوای مناسب و مورد نیاز بدن، برای هر فردی واجب است. خوشبختانه امروزه، دستگاهی اختراع شده است که با استفاده از آن، می توان به راحتی و آسانی، هوای مطبوع و بسیار عالی را استشمام کرد.به خاطر داشته باشید که به طور کلی دستگاه های بخور، به دو دسته بخور سرد و بخور گرم تقسیم بندی می شوند. اما در نهایت، دستگاه ها بر اساس ساختار ها و همچنین عملکرد هایی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

بخور گرم: بخار گرم موجب رقیق شدن و شل شدن ترشحات مجاری تنفسی می شود و برای بیماری آسم بسیار مفید می باشد. همچنین بخور گرم برای شادابی و سلامت پوست بسیار مفید می باشد.

بخور سرد: کار بخور سرد این است که رطوبت مورد نیاز برای محیط را تامین کند. چیزی که به‌ عنوان بخور سرد از این دستگاه خارج می‌شود، قطرات آب نیست بلکه در اصل یک هاله‌ی مه‌آلود است که با تولید مه و غبار خنک، رطوبت مورد نیاز محیط را تولید می‌کند.

جعبه کمک های اولیه

جعبه کمک های اولیه

بسته‌های کمک‌های اولیه را می‌توان از داروخانه‌ها یا فروشگاه تجهیزات پزشکی خریداری کرد و یا اینکه خودتان آن را جمع کنید. در این صورت، ظرفی را انتخاب کنید که جادار باشد و به راحتی حمل شود. جعبه کمک های اولیه شامل: ماسک، چسب زخم، دستکش، پد چشمی، گاز استریل، بتادین، باند کشی، باند زخم، چسب باند، پد الکلی، تیغ بیستوری، سرنگ، پنبه، سنجاق قفلی، گاز وازلینه، چسب ضد حساسیت، باند دور بافت، پانسمان آماده، چسب حلقه ای، دستمال کاغذی می باشد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از وبلاگ فروشگاه کایاژ به بررسی تجهیزات پزیشکی ضروری در هر خانه پرداختیم. تجهیزات پزشکی خانگی نقش حیاتی در گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در محیط خانه فراهم می‌کنند که فراتر از محیط‌های پزشکی سنتی است. این دستگاه‌ها با تسهیل حرکت، نظارت بر شرایط سلامت، پشتیبانی از کارکرد تنفسی، کمک در مراقبت‌های شخصی و تضمین ایمنی خانه، به افراد امکان می‌دهند که به طور فعال در فرآیند درمان و مراقبت‌ از خود شرکت کنند.
تجهیزات پزشکی خانگی نه تنها استقلال و کیفیت زندگی را ارتقاء می‌دهند، بلکه باعث کاهش هزینه‌های بهداشتی و مراجعات بیمارستانی نیز می‌شوند. به مرور زمان، با تحولات در عرصه بهداشت و درمان، استفاده از تجهیزات پزشکی خانگی، روش‌های دریافت مراقبت را تغییر داده و به ارتقاء استقلال و رفاه انسان‌ها کمک می‌کند.

برای خرید انواع تجهیزات پزشکی خانگی با بهترین برند به فروشگاه اینترنتی کایاژ مراجعه کنید.